måndag 21 juli 2014

Gator vi minns


Läsare och övriga,

I lördags vandrade jag planlöst kring Bostons gator i distriktet Jamaica Plain. Föga anade jag vad som väntade mig. Jag är en man som med stolthet framhåller att man ska kunna skämta om nästan allting. Men, är det verkligen ett tecken på god smak att döpa en gata till Arklow? Osmakligt..



Uppbrackt gick jag vidare ett kvarter där jag stötte då på följande gata (poliserna tittade lite snett på mig efter jag tagit bilden) vid namn "Gay Head St". Redaktionen är fortfarande oklara över om gatan syftar till ett adjektiv eller ett verb.


Förvåningen blev därför stor där man alldeles bredvid fann att den tyska naturalisten, filosofen och allvetaren Friedrich Schiller fått en gata uppkallad efter sig. Kan vi ana en konstvetare med ett agg mot Schiller som lyckats få in en fot på gatukontoret?


Så man också spendera en lördag.
Väl bekommen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar