torsdag 28 april 2011

Gymnastiklärare punktmarkerade elever [Pun Intended]

I Dagens Nyheter finns det att läsa en artikel angående en gymnastiklärares agerande mot två elever som var försenade till en lektion, troligtvis en gymnastiklektion. Då den, förmodligen, arroganta attityden hos eleverna inför det faktum att dem var försenade var så pass allvarlig att det slog totalt slint hos läraren som attackerade de båda eleverna med det enda vapnet som fanns till hands. Nämligen en tuschpenna varpå ett flertal märken applicerades på och i närheten av elevernas ansikten. [Detta stycke har dramatiserats för att öka intresset för nyheten]

Den här historien tog mig ner längs memory lane till den karga hösten på 90-talet då undertecknad inledde sin mellanstadietid. Vi var en relativt lugn och trevlig klass men det fanns några elever som alltid skulle ställa till med ett himla liv i någon form av desperat försök att få uppmärksamhet vilket ledde till att hela klassen blev väldigt rörig och stökig. Dock var det ett lektionstillfälle som alltid innebar ett lugn i en annars väldigt omtumlande tid och det var gymnastiklektionen.

Det hela började med vår gymnastiklärare som ursprungligen kom från det stora landet i väster. Den första lektionen vi hade med honom så satt vi en halvring runt den nya läraren. Då började en av standard-eleverna att skrika och hojta av någon outgrundlig anledning, vilket ledde till att vår lärare gick fram och slog sin penna i huvudet på eleven och skrek ”Mats, you are ett problembarn”. En tystnad spred sig igenom gruppen medans chocken över händelsen lade sig, det var efter det aldrig något omotiverat liv under gymnastiklektionerna i vår mellanstadieklass.

Mats berättade senare att läraren hade pratat med honom efteråt och bett om ursäkt samt förklarat sitt agerande på ett rationellt sätt. Den faktorn spelade dock aldrig någon roll i fortsättningen för resten av oss eftersom det enda man mindes var pennsmällen i huvudet vilket på ett oerhört effektivt sätt motverkade det livliga beteende som annars infann sig. Mats blev till och med lugnare under de resterande klasserna, troligtvis för att han nu äntligen fått en vuxna förebild som stod upp emot honom vilket han så väl behövde.

Den här metoden kan liknas vid sättet nya fångar på ett fängelse tillverkar en kniv (s.k. shank) det först dem gör och sedan hugger den första medfånge han träffar vilket ingjuter någon form av respekt och ger andra fångar något att tänka på innan dem försöker kröna honom i duschen eller liknande. Nu behöver man ju inte anfalla skrikande barn med kniv i skolklasser eller ens slå/rita på eleverna för att ingjuta någon form av respekt men något behöver man göra.

[Fotnot: Mats heter egentligen något annat]

1 kommentar:

  1. Vilken sedelärande berättelse! Man undrar ju lite lätt vad "Mats" gör idag och hur han numera ser på incidenten.

    SvaraRadera