tisdag 17 maj 2011

Billiga inlägg blir dyra i längden

Nu har det varit väldigt många (läs "Två")  inlägg som slagit ganska långt under bältet, i höjd med fotknölarna ungefär. Så då får man ta och höja standarden en smula och recitera een artikel om dagens mest "Det är synd om mig"-personer.

I korta drag så handlar det om en tjej/kille/det som föddes som en tjej men som inte tyckte om könsrollerna som hon blev intvingad av sina medel-Svenssonsföräldrar, som i och för sig är ungrare så medel-Nagyföräldrar är nog mer rättvist, men poängen kvarstår. Detta grundar sig troligtvis i en rädsla för att bli som alla andra och artade sig i en tanke av att sticka ut genom att säga att min kropp är inte den jag är. Dock levde hon för sent vilket gjorde att "min kropp är inte den jag är"-retoriken började bli vanlig och då målet med det hela är att inte vara som alla andra så krävdes något drastiskt. Det slutade i att vägra vara någonting och därmed inte hamna i ett fack, bortsett från det egna påhittade facket som hon/han/hen(dens egna ord) själv hittat på.

Vad lär vi oss av det här? Jag har faktiskt ingen aning.

2 kommentarer:

  1. "hittat på", gör din läxa, Tommy. Wiki: . Hans Karlgren föreslog i en artikel[3] 1994 att ordet hen ska användas istället för hon/han i svenskan, men egentligen är förslaget ännu äldre. 1966 introducerades det av Rolf Dunås i Upsala Nya Tidning[källa behövs]. I det här förslaget används "hen" i subjektsform precis som hon/han och henom i objektsform precis som henne/honom. Ordet hen har sannolikt inspirerats från finskans hän.

    I övrigt intressant ämne, personligen förstår jag inte vad könsidentitet skulle innebära mer än att identifiera sig med den kategori som hör till ett visst kön i den givna kulturen, men vissa menar väl att det har någon slags biologiska förtecken. Jag ska leta forskning.

    SvaraRadera
  2. Tre saker:

    1. Saker och ting blir alltid mindre humoristiska om man börjar kräva källhänvisningar då sådana inte direkt höjer humorn.

    2. Ett lösryckt citat från wikipedia är en nästan sämre källhänvisning än ingen källhänvisning, [3] står för vad? Lyckades googla fram det och en artikel i Svenska dagbladet som återberättats av en person är knappast tillförlitlig.

    3. Wiki: "Den här artikeln eller avsnittet anses inte leva upp till Wikipedias artikelstandard och behöver kvalitetskontrolleras.
    Motivering: Artikeln tar för givet att könsneutralt språk är önskvärt och saknar källor för den diskussionen. Åtminstone inledningen måste skrivas om. Se vidare Diskussion:Könsneutrala pronomen#Encyklopedisk. (2010-11)
    Förbättra gärna artikeln om du kan, och diskutera saken på diskussionssidan. Var uppmärksam på artikelns innehåll."

    Sedan har jag inte egentligen något emot hitte-på ord som "hen", ställer mig mest på tvären när vissa personer alltid kämpar för att inte passa in men samtidigt vill ha offentlig bekräftelse på att det är okej att dem inte passar in.

    Forskningen avvaktas med spänning.

    SvaraRadera