måndag 26 september 2011

Ceci n'est pas une blogginlägg - Smör?!



Jag är halvsjuk och på dåligt humör och tänker därmed leverera lite gnäll.

Svd.se bjuder på följande gripande reportage om den aktuella smörbristen (eller smörchocken, för den som nu vill raljera lite). Frågor ställs. Frågor besvaras. Här kommer en fråga, med medföljande svar.

"9. Varför förekommer smör så ofta i svenska talesätt?


Sålt smöret och tappat pengarna”, ”som en het kniv genom smör”, ”inte för allt smör i Småland”, eller ”som smör i solsken” är svenska talesätt, idiom, som innehåller smör.

– Många av de här går tillbaka till det gamla bondesamhället, som ”först till kvarn får först mala”. Då var smör något som värderades högt, säger Emma Sköldberg, doktor i nordiska språk vid Göteborgs Universitet.

Även om uttrycken är klyschiga så används de flitigt. Emma Sköldberg säger att de ibland kan vara svårbegripliga, som att ”vara uppe i smöret”, som betyder ungefär att ha det bra ekonomiskt.

Som att ”skriva som en kratta”. Varför säger man kratta och inte något annat redskap? säger Emma Sköldberg."



Ja du, Emma Sköldberg. Känner just nu att jag skriver mer likt en spade, än som en kratta. Man kanske kan punktuera som en spade? Eller särskriva som en sekatör? Bara fantasin sätter gränser.

Jag vet att jag inte borde gnälla på dig. Det är inte ditt fel att jag är på dåligt humör. Det är heller inte ditt fel att du får dumma frågor ställda till dig av praktikantjournalister. Men ibland.. ja ibland.. så drabbas man av skit man inte förtjänar. Förlåt. Men ändå inte.

tack för mig


ps.

Mannen på bilden har inget med inlägget att göra. Googlade på "apathy" och bilden dök upp. Deppigt för honom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar