måndag 21 oktober 2013

Nietzsches paraply

Idag, den 21:e oktober i herrens år 2013, så regnade det tillräcklig mycket för att undertecknad behövde ett paraply.

Efter mycket omständligt letande återfanns paraplyet (utifall någon undrade). Denna spännande episod i mitt liv påminde om den ohemult tråkige fransosens Jacques Derridas "skojiga" "skämt" om Nietzsche. "Skämtet" består i att han granskar en påhittad Nietzschetext som lyder "Jag har tappat bort mitt paraply".

Den begåvade och, faktiskt, rolige filosofen Rick Roderick tar upp Derridas Nietzscheanalys på ett tillgängligt vis i videon nedan.
Spola fram till 06:00 i första klippet och fortsätt titta fram till 05:00 (eller precis hur länge du vill) på klipp två.

 



Är detta underhållande, frågar ni er? Nej, men så är det också måndag idag. Rodericks föreläsningar rekommnderas till den intresserade allmänheten. Mp3-filer finns på valda delar av internet, för den som letar.

2 kommentarer:

  1. Så länge det inte var ett letande som präglades i stor utsträckning av omständigheterna tror jag att du menar "omständligt". Höjd är relativt - min grammatiska häst har måhända till och med högre mankhöjd än din. Plus i kanten för att du är en av sju under sjuttio som känner till och kan använda ordet "ohemult" dock.

    SvaraRadera
  2. Vi tackar den gode Mallander för korrekturläsningen. Lovar dock ingen bättring i framtiden; det är svårt att lära en gammal hund att stava.

    SvaraRadera